Ranking reputacji polskich uczelni Premium Brand 2016

  • Data dodania: 2016-05-16
  • Kategoria: Rankingi

Znamy wyniki drugiej edycji rankingu reputacji polskich uczelni państwowych oraz niepublicznych. Podobnie jak w pierwszej odsłonie badania, w rankingu generalnym placówek publicznych prym wiedzie Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Na drugim miejscu uplasowała się Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, natomiast trzecią i czwartą pozycję dzielą ex aequo Politechnika Warszawska i Uniwersytet Warszawski.

W rankingu reputacji niepublicznych uczelni magisterskich na czołowej pozycji ex aequo znalazły się Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, na trzecim miejscu uplasowała się Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, natomiast czwarta pozycja należy do Collegium Civitas w Warszawie.

Ranking, którego organizatorem jest Fundacja na rzecz reputacji marki „Premium Brand”, powstał w oparciu o wyniki badania reputacji marek i firm. Pomiar przeprowadziła agencja Maison&Partners na panelu Ariadna, z którego dobrano ogólnopolską próbę losowo-kwotową liczącą 1089 osób, tak by kwoty odzwierciedlały reprezentację w populacji Polaków wieku od 15-tu lat wzwyż dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

Zadaniem badanych było ocenienie uczelni w 5 kluczowych wymiarach, tj.:

  • 1. renoma („To prestiżowa uczelnia”)
  • 2. referencje („To uczelnia, którą z czystym sercem można polecić znajomym”)
  • 3. atmosfera medialna („O tej uczelni mówi się źle w mediach”)
  • 4. CSR, zaangażowanie społeczne („Ta uczelnia w swoich działaniach bierze pod uwagę dobro społeczeństwa”)
  • 5. postrzeganie perspektyw zawodowych („Ta uczelnia kojarzy mi się z szansą na znalezienie dobrej pracy”)

Na podstawie ocen w badanych wymiarach policzony został wskaźnik reputacji Premium Brand, który przyjmuje wartości od 1 do 100 punktów.

Metodologię badania opracowała prof. UW Dominika Maison, ekspert w dziedzinie zachowań konsumenckich. Zdaniem Dominiki Maison „Od dawna wiadomo, że reputacja marki ma kluczowe znaczenie przy wyborze produktów i usług, a decyzja o wyborze uczelni wyższej nie stanowi wyjątku od tej reguły. Reputacja uczelni może mieć dla potencjalnych studentów nawet większe znaczenie niż wyniki parametryzacji uczelni czy wewnętrzne oceny i rankingi środowiska naukowego.”