Premium Brand to jedyny projekt marketingowy w Polsce, którego celem jest wsparcie w działaniach promocyjnych marek i firm o wysokiej reputacji. Podstawą Premium Brand jest badanie reputacji, które realizowane jest raz do roku. Uczestnicy projektu otrzymują na zakończenie profesjonalny raport z wynikami badania. Te marki i firmy, które uzyskały wynik powyżej ustalonego progu, otrzymują również certyfikat Marki Wysokiej Reputacji Premium Brand.
W 2015 roku ujednolicono nazwę nagrody konkursu. Obecnie tytuł oraz certyfikat Marki Wysokiej Reputacji Premium Brand otrzymują wyłącznie marki oraz firmy biorące udział w badaniu, które uzyskały wynik powyżej 60 na 100 możliwych punktów. Zrezygnowano z osobnego badania spółek giełdowych, firm z branży budowlanej oraz farmaceutycznej. Wymienione podmioty mogą wziąć udział w badaniu reputacji marek lub firm. Ponadto od 10. edycji uczestnicy mają możliwość dodania do badania własnego zestawu pytań. Pytania powinny mieć formę pytań zamkniętych. Koszt dodania jednego pytania zamkniętego wynosi 1000 zł + VAT.
Projekt Premium Brand to jedyny projekt na rynku, badający i nagradzający za „reputację”. Wskaźnik reputacji uznawany jest przez ekspertów za najistotniejszą wartość niematerialną firmy czy marki. Fakt ten, jak również metodologia, czyni nagrodę Premium Brand szczególnie istotną. Certyfikat Premium Brand jest przyznawany na podstawie niezależnego badania. Nagradzane marki i firmy wyłaniane są na podstawie analizy wyników badania, niesubiektywnego zdania jury, i w oparciu o specjalnie przygotowaną metodologię. Premium Brand nie jest adaptacją zagranicznego badania. Metodologia została przygotowana z uwzględnieniem polskiej specyfiki. To czyni Premium Brand wyjątkowo rzetelną nagrodą dla marek i firm na polskim rynku.
W badaniu reputacji biorą udział marki obecne i rozpoznawalne na polskim rynku oraz podmioty gospodarcze zarejestrowane w Polsce o największych przychodach netto za ostatni rok. Penetracja rynkowa marek i firm powinna przekraczać 5%.
NIE. Przez 5 lat trwania projektu powstawał ranking marek w kategoriach ogólnych oraz jeden TOP 10. Od 5 edycji (od 2010 roku) rankingi uległy kasacji. Wynika to z przekonania, które podziela większość badanych, że trudno mówić o wyższej lub najwyższej reputacji. Znane marki i firmy mogą mieć albo dobrą, albo złą reputację. Laureaci, marki i firmy o wysokiej reputacji są przedstawiane mediom dopiero po otrzymaniu i potwierdzeniu wyników w niezależnym badaniu na grupach respondentów.
Tak. W przypadku spełnienia wymogów formalnych i objęcia badaniem, zgłaszający zobligowany jest regulaminem do:
Nie. Certyfikat oraz tytuł Marki Wysokiej Reputacji Premium Brand otrzymują tylko te marki i firmy, które uzyskały w badaniu wynik powyżej 60 punktów na 100 możliwych. Natomiast uczestnicy, którzy zdobyli mniej punktów, otrzymują wyłącznie cenny i użyteczny, z punktu widzenia rozwoju marki lub firmy, raport z badania.
Nie. Organizator zastrzega sobie prawo do opublikowania listy marek i firm, którym udało się zdobyć certyfikat Premium Brand. Marki i firmy, które uzyskały w badaniu zbyt niski wynik na zdobycie certyfikatu nie zostaną publicznie ogłoszone.
Nagroda, tytuł oraz certyfikat Marki Wysokiej Reputacji Premium Brand, uprawnia do skorzystania z pełnej oferty Premium Brand – Pakietu Promocyjnego Laureata.
Laureatem Premium Brand jest każdy, kto został przyjęty do badania po spełnieniu aspektów formalnych i uzyskał wynik z badania powyżej 60 punktów.
Respondenci to ogólnopolska próba konsumentów licząca ok. 10 000 osób, dobrana z panelu Ariadna. Struktura próby dobierana jest według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 15+ dla płci, wieku, wykształcenia oraz wielkości miejscowości zamieszkania. Każda marka będzie analizowana na próbie konsumentów minimum n=500 osób.
Wskaźnik reputacji marki jest zbudowany na subiektywnym wskaźniku postrzegania marki przez konsumentów. Nie chodzi tu o to, jaka obiektywnie marka jest, ale jak ją widzą konsumenci – jest to ich subiektywna opinia, która jednak, jak pokazują analizy, w ogromnym stopniu determinuje sukces rynkowy marki.
Wskaźnik reputacji budowany jest na podstawie 5 następujących wymiarów:
Ponadto w tegorocznej edycji organizator umożliwił markom oraz firmom dodanie do badania własnych pytań zamkniętych, dzięki czemu uczestnicy mogą zbadać inne strategiczne dla marki lub firmy obszary. Każde takie pytanie jest dodatkowo płatne – 1000 zł + VAT.
Godło promocyjne jest specjalnie zaprojektowanym znakiem towarowym zawierającym logotyp projektu. Używanie Godła Marki Wysokiej Reputacji Premium Brand jest płatne i dostępne jedynie dla laureatów badania.
Godło można wykorzystać na wiele sposobów w zależności od charakteru działań. Można je umieścić na przykład:
Logotyp Premium Brand oraz Godło Premium Brand to zastrzeżone znaki towarowe. Właścicielem znaków jest organizator projektu.
Terminarz podany na oficjalnej stronie projektu jest obowiązujący. Może on ulec zmianie. W momencie rozpoczęcia badań dołączenie do grupy badanych podmiotów jest niemożliwe. Zainteresowany podmiot może dołączyć do badanych w roku następnym.
Marka lub firma może wycofać się z badania tylko przed jego rozpoczęciem. Jeśli marka lub firma wycofa się do 30 marca 2021 (czyli najpóźniej na 10 dni przed upływem terminu przyjmowania zgłoszeń), otrzyma zwrot kwoty uiszczonej przy rejestracji po potrąceniu opłaty manipulacyjnej z tytułu poniesionych przez Organizatora kosztów własnych w wysokości 50% wpłaconej kwoty. Jeśli marka lub firma zgłosi chęć rezygnacji po 30 marca 2021 roku, opłata uiszczona przy rejestracji nie zostanie zwrócona. Po rozpoczęciu badania wycofanie się nie jest możliwe
Licencja użytkowania godła jest roczna, ważna przez 12 miesięcy od daty jej wystawienia.